Hemliga tecken och samtalen kring dem

För mig handlar konst om mötet mellan det utställda och betraktaren.  Jag minns en gång när jag såg en målning av Mark Rothko på ett museum i London, jag upplevde det som om hans målning gjorde att jag kunde simma i färg. Jag tycker det är roligt att gå på museum av just den anledningen, för att få möta sådana upplevelser.

Här kan du själv simma i färg: https://www.blendspace.com/lessons/AzFoz4Iwdk9Ctg/mark-rothko

När vi i utbildningen gick och besökte konsthallen på Komedianten och såg Love Enqvists utställning ”Imaginary gardens” (http://www.kulturhusetkomedianten.se/page/utstallningar) fick vi  just jobba med oss själva i förhållande till utställningen. Först fick vi vandra runt i utställningen ganska snabbt och sedan samlades vi i verkstaden där alla fick beskriva utställningen med ett ord. Det var spännande att se att alla tolkade utställningen så olika.

Sedan fick vi välja ut varsitt verk som vi skulle sätta oss och ”samtala” med i tio minuter och skriva ned minst fem rader av det samtalet. Från den övningen fick vi berätta ett ord  när vi återsamlades i gruppen och samtalade om de olika konstverken vi valt. Det här sättet att arbeta med oss besökare som aktiva skapare av utställningens mening, rimmar väl med den konstpedagogik som beskrivs av Mårtensson (2012) som ett förhållningssätt där man ser på besökaren som en kreativ skapare istället för en passiv mottagare.

konsthallen

När barn ser och upplever konst gör de det med kroppen, de är direkt där och förhåller sig till det som de möter. Därför älskar jag att se på konst med barn, för för dem finns inga rätt eller fel, det är där och upplever. När vi vuxna kan bli stela, låsa oss och fundera över om vi tänker rätt, har barnen ofta kvar sin öppenhet och direkthet. När jag besökte utställningen med min dotter såg hon ett hemligt tecken i en trädstam, som hon också hittade i sitt eget halsband. Själva meningen med utställningen för henne blev att hitta hemliga tecken, som var riktade till henne. Så tycker jag det kan vara när man besöker ett museum, att man letar hemliga tecken som är riktade till en själv. Det passar även bra med Love Antells tankar om den ”inre” trädgården. Att trädgården kan finnas inom oss, och att ingen är den andra lik, så är det också med konst. Ingen annan kan veta vilka tankar som väcks inom oss. I konsthallen kan barn och vuxna mötas och samtala kring de frågor som uppstår.

”Vad är det som konsten har som kanske läroboken eller klassrumsundervisningen saknar?…Konst, precis som livet i självt, tar sig friheten att vara ologisk, och däri finns mycket att hämta” (Mårtensson 2012, s. 7) På det sättet kan man säga att styrkan i konsten som plats för lärande är att här finns möjligheter att hela tiden omdefiniera de föremål som visas, och att studera konsten från många olika vinklar. Här kan jag se en utmaning att om pedagog inte halka in i en förmedlingspedagogik, som jag skrivit om tidigare. Att som pedagog behålla lugnet och ta ett steg tillbaka för att låta barnen uppleva är en viktig och inte alltid lätt utmaning. Alla museum är inte alltid anpassade för barn. Det kan finnas många ömtåliga saker, trånga utrymmen och så vidare, som istället för att göra museibesöket spännande framkallar svett och stress hos alla inblandade. Att förbereda barnen på vad ett museibesök kräver, och att inte gå i för stora grupper tror jag är en viktig investering för att ett museibesöket skall bli lyckat. Genom att prata om objudna gäster på museet kan man till exempel prata om vad man får och vad man inte får göra på museum. Här är en objuden insekt som gjordes i en workshop med Olsson Lindström*. Vi arbetade med gamla slipsar och utgick från olika skadeinskter som INTE får finnas på textilmuseet i borås. Genom att låta barnen göra egna skadeinsekter kan barnen få möjlighet att reflektera tillsammans med sin pedagog över vilket förhållningssätt man kan ha på museum.

img_20141227_170155.jpg objuden gäst

Bendroth karlsson* poängterar att man inte alltid måste krampa vid konstens betydelse, utan att man tillsammans med barnen kan levandegöra alla delar av en konsthall. Hur känns det för en tavla att hänga där? Hur känns det för grannen? Hur låter entré dörrens röst? På så vis skapas samtal om det vi upplever, som hjälper barnen att träna sig i att sätta ord på sina tankar. Att uppmuntra konstens möjligheter att vidga livsvärldar innebär också att fånga upp barnens frågor och initiativ till samtal. I läroplanen för förskolan står att ”förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen” (Lpfö 1998 reviderad 2010, s. 8) För mig är konsten ett perfekt verktyg att använda för att skapa samtal kring livets frågor.

grafitti

Det här att uppleva och samtala om konst är inte heller bara något som kan göras på konsthallar. Genom att lägga märke till bilder och uttryck i det offentliga rummet kan många samtal bli till på många olika platser. Utomhus är barnen också friare att uppleva konsten med hela kroppen.

Fotnoter:

*Marie Bendroth Karlsson ”konstpedagogik och yngre barn” mars 2015

*Karin Olsson Lindström Workshop ”Objudna gäster” mars 2015

Referenser

Mårtensson, Åsa & Sten, Ulrika (red.) (2012). Konst och pedagogik. [Ny utg.] Gävle: Gävle konstcentrum

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=244

Berörda kriterier inom min kurs 12FK60

”kursens samtliga ämnesområden, VFU och studiebesök ska synliggöras/dokumenteras och kopplas till några av kursplanens mål samt kurslitteratur/relevant forskning och aktuell läroplan, Lpfö98 (rev.2010) och/eller LGR11.

kursmål:

”kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen”

Annonser

Om verktygsbandet

Med kreativiteten som drivkraft rör jag mig mitt i tankarna om pedagogiken
Det här inlägget postades i konst, Studiebesök och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s