Att förundras över matematiken

DSC_0506

Under min utbildning till förskollärare har jag återerövrat min nyfikenhet för matematik. Den nyfikenhet som räknetalstenciler och prov lyckades ta ifrån mig redan i årskurs två i lågstadiet har nu återkommit. Denna nyfikenhet vårdar jag ömt och välkomnar därför varmt lekfulla hjälpmedel att använda i förskolan. Här är ett fint exempel:  http://www.ur.se/matte/gorbarn.html , där man får välja en mamma och en pappa av olika geometriska former och skapa en ny form. Fast  kan ju lägga till att det inte hade skadat med lite normkritik i just familjebilden. Jag är väldigt glad över denna återfödda nyfikenhet för matematik, eftersom matematik är något som barnen i förskolan ständigt undersöker och också behöver utmanas och stimuleras i, i enlighet med läroplanen (Lpfö 1998 reviderad 2010). Där beskrivs förskollärarens ansvar så här:  ”förskollärare skall ansvara för att arbetet i barngruppen skall genomföras så att barnen stimuleras och utmanas i sin matematiska utveckling”.

Solem och Reikerås (2004, s. 49) skriver ”Det är en utmaning för oss pedagoger att ta vara på den förmågan att förundras och tänka logiskt som barn besitter”. Jag tänker att det svåra inte enbart får vara att lära barn multiplicera, addera och subtrahera. Utmaningen ligger också i  just det att stimulera barnen att argumentera och dra slutsatser kring sina egna och andras tankar. Just ”förklaring och argumentation” är en av Bishops (1991, se Solem & Reikerås 2004) fundamentala matematikaktiviteter, som hjälper barn att förstå sin omvärld och göra sig förstådda. Om någon hade förklarat för mig att matematik kan handla om att argumentera, och inte bara sagt ”det här kan du ha nytta av sedan” hade min nyfikenhet för matematik kanske aldrig behövt sättas i vänteläge. Jag ser det som en viktig utmaning att synliggöra matematiken i vardagen för barnen på förskolan, och bemöta barnens eget mattematiserande med förundran och utmaningar istället för pekpinnar och bedömning. Här är ett exempel på hur vävning undersöks mellan pinnarna på stolsryggen. Begrepp som över och under, undersöks i vardagen.

Persson* tar upp det faktum att det i förskolan blir allt vanligare med diagnostiska test för att kartlägga enskilda barns matematikkunskaper. Persson poängterar också att när man börjar göra sådana tester på förskolor, i stället för att dokumentera barnens eget mattematiserande i vardagen, skadas samspelsklimatet mellan barn och pedagog. Processen kommer i skymundan för resultatet på provet, och jag menar att meningsfullheten i matematiken då kan förtunnas. Solem och Reikerås (2004, s. 10)beskriver att ”matematik utvecklas och uttrycks genom att man pendlar mellan handling och tänkande”. För mig tydliggör detta citat matematikens kärna i förskolan: gör matematik och prata om varför du gör det, men inte för någon bedömnings skull utan för förundringens!

Fotnot

*Persson, Elisabeth Matematikseminarium Campus Varberg maj 2015

Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442 (13-05-15)

Solem, Ida Heiberg & Reikerås, Elin Kirsti Lie (2004). Det matematiska barnet. 1. uppl. Stockholm: Natur och kultur

Sveriges Utbildningsradio AB 2015 Tillgänglig: http://www.ur.se/matte/gorbarn.html

Portfoliomål:

”kursens samtliga ämnesområden, VFU och studiebesök ska synliggöras/dokumenteras och kopplas till några av kursplanens mål samt kurslitteratur/relevant forskning och aktuell läroplan, Lpfö98 (rev.2010) och/eller LGR11.

”Med stöd av kurslitteratur/relevant forskning visa förmåga att analysera, kritiskt reflektera och problematisera minst tre av kursens ämnesområden i förhållande till pedagogisk verksamhet i förskola/förskoleklass.

Kursmål:

”Förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser”

 

 

Annonser

Om verktygsbandet

Med kreativiteten som drivkraft rör jag mig mitt i tankarna om pedagogiken
Det här inlägget postades i Matematik och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Att förundras över matematiken

  1. Pia Ringborg Nilsson skriver:

    Otroligt spännande läsning och många intressanta iakttagelser!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s