Att kritiskt granska

När jag har skrivit blogginläggen i den här bloggen har jag funderat mycket på vad det egentligen innebär att ”kritiskt granska” något. Under Bartleys* seminarie var vår uppgift som studenter att kritiskt granska en examensuppsats. När vi fick förhålla oss till de olika delarna av uppsatsen, som inledning, teorianknytning, metod och så vidare, blev det tydligt för mig hur viktigt det är att kunna granska sig själv och sin egen insats i sitt arbete med examensuppsatsen, främst i metoddelen. Detta menar jag är viktigt för att belysa att val man gör påverkar hur något faller ut. I den examensuppsats som jag och min studiegrupp granskade saknades ibland en medvetenhet om hur författarnas val påverkade deras resultat. Detta fick mig att fundera vidare på hur det kommer sig att det är så svårt att granska sig själv, inte bara i samband med examensarbete utan också i andra sammanhang. Ett sammanhang kan till exempel vara denna skolrelaterade blogg om resan mot att erövra en yrkesroll.  Väldigt ofta har jag märkt att mitt bloggande har gått ut på att jag skall argumentera för mina tankar och åtaganden, och styrka dem med citat från forskning. Men att ifrågasätta och ställa argument i mot varandra har inte varit lika frekvent förekommande på den här bloggen. Det är något som jag skall försöka ta med mig i det fortsatta bloggandet, och vidare ut i yrkeslivet. För att kunna ställa två argument emot varandra och diskutera dess fördelar och nackdelar, kan enligt mig vara ett bra sätt att möta olika åsikter bland kollegor i förskolans verksamhet.

”Kunskap växer genom att vi ställs inför paradoxer och vår kunskap utvecklas genom att det för givet tagna eller vanan utmanas eller problematiseras” (Arnér, 2009) .  Detta citat tycker jag styrker reflektionens poäng, att utmana gamla tankebanor för att kunna skapa nya möjligheter att tänka. Om man skapar situationer där det finns möjlighet för reflektion tvingas vi att fundera kring varför vi gör som vi gör och vad det innebär. Konsekvensen av handlingarna blir kända. Jag kan tycka att den här bloggen har varit ett bra verktyg för att synligöra mitt förhållningssätt, men funderar kring om det inte hade varit än mer lärorikt om jag försökt implementera fler ämnesområden än bara textil, matematik och språk under min VFU. Det hade till exempel varit intressant att utifrån mina inlägg om musik i förskolan granskat ett eget musicerande med förskolebarnen. En sak är säker, mina reflekterande blogginlägg om musikens möjligheter inom förskolan kommer hjälpa mig att ifrågasätta mig själv när jag kommer hamna i det för givet tagna i förskolans verksamhet.

I Förskolans läroplan (Läroplan för förskolan 1998 reviderad 2010) beskrivs att ”Barnen skall få möjlighet att utveckla sin förmåga att iaktta och reflektera”. Detta går enligt mig samman med att man som pedagog skall kunna använda sig av ett reflekterande förhållningssätt, som också skall komma barnen till gagn. Detta kan ske genom att man som pedagog reflekterar och bjuder in barnen i reflektion kring vad handlingarna på förskolan får för konsekvenser.

wpid-2015-01-05-12.08.22.jpg.jpeg

 

Fotnot

*Bartely, Kristina ”metod och teoretiska analytiska begrepp” Campus Varberg 15-05-18

Referenser

Arnér, Elisabeth (2009). Barns inflytande i förskolan: en fråga om demokrati. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur

Läroplan för förskolan Lpfö 98 [Elektronisk resurs]. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Internet: http://hdl.handle.net/2077/30905

Portfoliomål:

”Kursens samtliga ämnesområden, VFU och studiebesök ska synligöras/dokumenteras och kopplas till några av kursplanens mål samt kurslitteratur/relevant forskning och aktuell läroplan, Lpfö98 (rev.2010) och/eller Lgr11.”

Kursmål:

”kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen”.

 

 

Om verktygsbandet

Med kreativiteten som drivkraft rör jag mig mitt i tankarna om pedagogiken
Det här inlägget postades i metod och teoretiska analytiska begrepp och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

