En undersökning av dockteater -Cirkelteatern

I det här klippet så kan man se en dockteater som vi i min studiegrupp skapade i termin tre, då vi jobbade tematiskt med inriktning på språk och matematikstimulerande aktiviteter med barn i förskolan. Vi funderade i planeringsstadiet av det tematiska arbetet på om det inte skulle vara kul att undersöka dockteater som pedagogiskt redskap. Ingen av oss hade tidigare hållit på med just dockteater, men vi var sugna på att lära oss mer om det. Så därför bestämde vi oss för att ägna vårt temaarbete till det. Vi skrev en blogg som man kan läsa här: http://gottochont.blogg.se/.

När temaarbetet var klart kände vi att det hade varit roligt att fortsätta utveckla vår teater, vi hade testat spela den inför en förskolegrupp innan examination i termin tre, men vi ville gärna spela den för fler.  Så vi ansökte om Sparbankstiftelsens stipendie.

Såhär löd vårt brev:

”Bästa stipendiekommitté!
Under höstterminen 2013 och vidare fram till jul läste vi sökande en kurs som heter ”Barn, kultur och kommunikation – i ett förskoledidaktiskt perspektiv 11fk30” vid Borås högskola med lärosäte här på campus i Varberg. Detta var termin tre av sju i vår utbildning till förskollärare på samma ort. Under denna kurs tilldelades varje studiegrupp ett projekt som gick ut på att arbeta matematik och språkstimulerande genom temaarbete. Vi som nu söker detta stipendium är således en grupp på sex personer som under denna kurs arbetade i samma studiegrupp. Vårt tematiska arbete var att ro iland en dockteater som fick namnet cirkeltjuven. I pjäsen arbetar vi språk och matematikstimulerande och med frågor som rör gott och ont, det vill säga hur man är en bra kompis. Syftet med vår pjäs är att skapa en teater som påverkar barnens sätt att se på sin omvärld och att allt inte är svart och vitt. En viktig del av vår teater är att barnen efter föreställningen får möta pjäsens karaktärer. Barnen får även ge uttryck för sina tankar genom att de erbjuds att tillsammans måla en stor teckning över pjäsen. Vi tycker det är viktigt att barnen enligt läroplanen och barnkonventionen får chans att reflektera och samtala om sina upplevelser och erfarenheter.
Anledningen till att vi söker detta stipendium är för att vi vill utveckla vår förmåga att använda dockteater som ett medium för att stimulera barns lärande. I målen för vår utbildning ingår att vi skall visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten tillägna oss färdigheter som är värdefulla för yrkesutbildningen. Här känner vi att dockteater är ett verktyg för att kommunicera med barnen som är väldigt värdefullt att utveckla. Då vi under utbildningen märker att det är en tillgång i den pedagogiska verksamheten. Ett lokalt mål vid högskolan i Borås är att vi efter utbildningen är klar visar ”förmåga att använda, analysera och värdera estetiska lärprocesser som ett redskap för barns lärande och utveckling”. Detta tycker vi går hand i hand med vår vilja att ta tillvara våra positiva erfarenheter av dockteater som vi tillägnat oss i vår utbildning. Och det är vår vilja att värdera dem genom att arbeta vidare med dockteater som en estetisk lärprocess, med hjälp av detta stipendiet.
Tanken är att vi med hjälp av detta stipendium kan genomföra en serie med fem föreställningar med vår pjäs Cirkeltjuven under hösten 2014. Vi söker pengar för att kunna hyra lilla teatern på Komedianten i Varberg. Under denna serie av föreställningar får vi möjligheten att genom pjäsen, och mötet med barnen och föräldrarna efteråt, utveckla vårt sätt att använda dockteater som bland annat matematik och språkstimulerande verktyg. Genom vår föreställning vill vi också uppmuntra ett rikare kulturliv för barn i Varbergs kommun. Något som är högst aktuellt i vår kommande profession som yrkesverksamma förskollärare.” (stipendieansökan 2014)

Förra våren stod det klart att vi fick ett stipendie för att kunna spela upp vår dockteater. Men efter en hård start på höstterminen beslutade vi oss för att genomföra våra föreställningar våren 2015. Under våren har vi tränat, och utvecklat vår föreställning.

Under barnens dag på campus i Varberg spelade vi två föreställningar. Det var härligt att spela upp för publik och höra barnens gensvar.  I lördags den 30 maj spelade vi upp två föreställningar på komedianten. Så här såg miljön ut:

cirkt

Efter föreställningen var klar rullade vi ut ett stort papper som barnen fick teckna på om de ville. Här är deras teckning kring cirkelteatern:

För mig blev det en AHAupplevelse att se hur det långa ritpappret fungerade som en mötesplats, där barn och vuxna kunde kommunicera med hjälp av bilden som medium.  Jag tänker på ett tidigare inlägg där jag beskrivit hur kommunikation innebär att man ger och tar emot tankar med en annan människa. När vi spelade vår dockteater så gav vi våra tankar och publiken tog emot dem. När publiken ritade bilden så gav de i sin tur sina tankar och vi tog emot dem genom att vi studerade teckningen efteråt. Jag tolkar det som att det vita pappret har blivit märkt av publikens upplevelse av teatern.

Jag vill med detta inlägg problematisera mina egna tankar om att man måste vara lärd i ett ämne innan man startat ett projekt i det ämnet. Den här dockteatern är ett bevis på att om man är intresserad av något, så kan man genom processen få erfarenheter som i sin tur genererar lärande. I det här projektet har jag fått kunskap om spelteknik inom dockteater, erfarenheter av hur drama fungerar gruppstärkande, kännedom om röstövningar och erfarenheter av att hyra en teater, vilket i sin tur har gett mersmak för ämnet!

Portfoliomål:

”Självkritiskt reflektera och problematisera kring ditt eget pedagogiska förhållningssätt relaterat till de erfarenheter du fått under utbildningen”.

Annonser

Om verktygsbandet

Med kreativiteten som drivkraft rör jag mig mitt i tankarna om pedagogiken
Det här inlägget postades i Förhållningssätt och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s