Dockornas magi med hjälp av barnens närvaro

Det har blivit dags för ett inlägg om dockornas magi. Det passar lägligt när jag jobbar min första vecka som legitimerad förskollärare.

I den här väskan ovan ryms fler historier än jag kan ana. Sagorna förändras ständigt beroende på barnens närvaro. Idag var andra gången under veckan som  jag tog fram handdockorna. I måndags fick de barn som var med på sagovilan fundera och rösta kring en av dockornas namn. Hon fick heta Blomman och utifrån det namnet berättade jag min egen version av salikons rosor av Astrid Lindgren. Sagan  handlar om en flicka som hittar en sagovärld i en rosenbuske. I slutet av sagan gav ett av barnen på eget initiativ dockan en kaka att kalasa på. Det var fint att kunna fånga barnets initiativ och låta det påverka sagans händelseförlopp. På så vis var barnet med och skapade handlingen.  Det som händer när jag använder mig av dockorna i förskolans verksamhet är att barnen tar del av och deltar i sagan jag berättar och då skapar vi tillsammans en gemensam värld.

Idag fick barnen träffa dockan Blomman igen. Och denna gången spelade hon huvudrollen i sagan om Pomperipossa. Pomperipossa råkade förvandla saker varje gång hon nös, detta drabbade Blomman som blev förvandlad till en pinne. Häxan blev olycklig av detta. I slutet av sagan sa ett barn till häxan ”det gör inget att du råkar trolla, häxan”. Häxan tackade för de tröstande orden. Så skönt att barn kan trösta häxor i bland. Ahlcrona* (2012) skriver att  pedagoger som använder dockor i förskolan, och låter barn och dockor samspela med varandra, kan bidra till barns kommunikativa utveckling och lärande. Jag ser det som en spännande utmaning att genom handdockor utveckla samspel under sagovilan. Här får barnen på förskolan chans att kunna utveckla sina tankar och ideer med hjälp av sagans värld. Något som ger mina handdockor en själ.

*Forsberg Ahlcrona, Mirella

Förskolans didaktik och dockan som redskap. Studentliteratur 2012.

Om verktygsbandet

Med kreativiteten som drivkraft rör jag mig mitt i tankarna om pedagogiken
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

